Вівторок 13 Листопад 2018, 07:02

Український Інститут
Дослідження Екстремізму

Експерти розповіли, як протистояти булінгу

09.11.2018

Сегодня, 7 листопада 2018 року

Булінг – далеко не нова проблема як для всього світу, так і для України зокрема. За одним цим словом стоять тисячі психологічних проблем у дітей і зламаних життів. Відповідно до звіту фонду ЮНІСЕФ в 2017 р в Україні 24% дітей стали жертвами цькування в школах. Причому 40% постраждалих нікому про це не розповідали.

Всього в світі піддається цькуванню близько 150 млн дітей – кожен другий учень у віці від 13 до 15 років.

У Міносвіти України відзначили, що в 2017 р до вітчизняних психологів надійшло близько 109 тисяч звернень з приводу булінг. Як бачимо, це не поодинокі випадки, а цілком системний процес, який спостерігається по всьому світу. У новинах часто з’являється інформація про випадки булінг: тут і масові побиття, і психологічна травля і навіть цькування з боку вчителів, а не тільки однокласників. Як наприклад, було у випадку з 13-річною ученицею з Маріуполя, яку керівництво школи і весь педагогічний колектив почали труїти за малиновий колір волосся.

Зараз, однак, ситуація зрушила з мертвої точки – про булінг заговорили в парламенті. Так, в жовтні Рада прийняла в першому читанні законопроект №8584, який повинен протидіяти булінгу і ввести за нього штрафи не тільки для агресорів, а й для їхніх батьків, а також для вчителів, які приховують факти цькування в школі. Експерти сумніваються, що штрафи допоможуть повністю виправити ситуацію. Так, Богдан Петренко, заступник директор Українського інституту дослідження екстремізму, розповідає, що протистояння булінгу – це багатоступінчастий процес, який включає в себе такі рівні:

індивідуальний. Робота з булером, жертвами і свідками. Як правило, робота тут спрямована на підвищення самооцінки, формування відкритості дитини і емпатії (у булера). На цьому етапі може працювати класний керівник, психолог, але найголовніше – батьки;

груповий. Булінг це групове “захворювання”, тому подолати його виключно шляхом впливу на окремих дітей неможливо. Якщо “витягнути” жертву, на її місце буде призначена нова жертва. Груповий процес включає як “класні години”, присвячені цькування, так і позакласну активність групи, де можуть змінюватися соціальні ролі дітей;

загальнонаціональний. Перше – це популяризація ненасильницьких методів в інформаційних продуктах для дітей і підлітків (фільмах, роликах і т.д.). Друге – зміна навчальної програми з метою не тільки перетворення дітей в споживачів інформації з різних предметів, а й формування у них культури діалогу.