Неділя 15 Грудень 2018, 22:59

Український Інститут
Дослідження Екстремізму

Булінг та правила поведінки: чи дозволите ви, щоб школа карала Вашу дитину?

14.11.2018

Кореспондент, 14 листопада 2018 року

Нещодавно у першому читанні був прийнятий законопроект про протидію булінгу. Перше, про що почали говорити, – це про штрафи та адміністративну відповідальність за цькування. Але сам проект значно ширше, ніж просто запровадження покарання. У ньому є низка інших новацій, не карального, а змістовного плану.

І одна з них – це прийняття та оприлюднення школою правил поведінки учня. В тому ж пункті йшлось і про обов’язковий план заходів з протидії булінгу, і про порядок розгляду заяви та реагування у випадку цькування.

Чи зупинить звичайний формалізм цькування та і взагалі насилля у школі? Ефективність правил буде такою ж, які і ефективність законів в країні, де закони або не виконуються, або виконуються вибірково.

Запровадження правил поведінки учня необхідне. Для того, щоб кожен знав: а) що робити не можна; б) до кого можна звернутись; в) зло буде покарано. І перша проблема полягає у тому, як про ці правила поведінки будуть інформовані учні: їх просто формально надрукують на сайті чи про них будуть щодня нагадувати і класні керівники, і батьки. Бо для школярів, особливо молодших класів, не стільки «правила», скільки слово (тлумачення правил) та особистість учителя лишаються більшим авторитетом, ніж слова на папері.

Ще в перших дослідженнях про булінг – норвежця Дена Ольвеуса одним із найважливіших пунктів протидії насиллю в школі визнається беззаперечне виконання шкільних правил. Ніяких відхилень і поблажок. І з цим в Україні будуть великі проблеми. Бо хтось із учнів-булерів виявиться сином головного шкільного мецената. Або хтось із вчителів, який цькував учнів стане педагогом з 30-ти річним досвідом. Тому проблема полягає у готовності протидіяти беззаконню. І у тому, чи розумітимуть діти, батьки чи інші вчителі до кого можна звернутись у разі ігнорування самою адміністрацією школи своїх шкільних правил.

І ще важлива складова. У законопроекті правила мають існувати для учнів. А для вчителів? Часто запитують що буде з вчителем, який неадекватно повів себе, але не порушив при цьому закон? І відповідь на ці питання має бути прописана у правилах поведінки у школі. Щоб рішення приймалось не адміністрацією на свій розгляд, а виходячи з уже прийнятих правил. А ось досвід цькування з харківським тортом показує, що правила поведінки у школі мають бути і для батьків.

А тепер найголовніше – чи довірите Ви, щоб школа мала можливість застосовувати щодо порушників правил санкції – тобто власні покарання? Відлучення від занять, виключення зі школи, штрафи, інші «педагогічні» покарання – включаючи і залучення порушників до робіт на вихідні? Не поспішайте з відповіддю, бо ці покарання можуть стосуватись вашої дитини. Але майте на увазі, що без санкцій за порушення, шкільні правила не діятимуть.

Тому відповідь на питання чи потрібні чіткі правила у школі – так. Але питання до Вас – чи готові Ви прийняті ці правила, відстоювати їх та нести самим покарання в разі їх порушення?