Неділя 16 Грудень 2017, 09:17

Український Інститут
Дослідження Екстремізму

СВІТОВА ПРАКТИКА: ПРОТИДІЯ БУЛІНГУ ТА ЕКСТРЕМІЗМУ В АЛБАНІЇ

10.11.2017

Руслан Старовойтенко, ГУРТ, 10 листопада 2017 року

В країнах Євросоюзу все активніше досліджують зв’язок між проявами шкільного насильства та схильністю до радикальних дій та участі в екстремістських рухах. Приділяється більше уваги молоді, яка досить часто стає реальним учасником подій в Сирії чи в інших гарячих точках. На сьогодні, за даними європейських спецслужб, тисячі європейців беруть участь у бойових діях на боці ІДІЛ та становлять безпосередню загрозу дестабілізації в країнах Євросоюзу. Культура насильства, яка зростала в них з дитячих років, згодом дає свої паростки в дорослому житті, коли людина здатна розглядати насильство як ефективний інструмент досягнення цілей.

Чому для запуску проекту боротьби з булінгом та екстремізмом Радою Європи обрано саме Албанію? Албанія є одним з лідерів за кількістю випадків булінгу в шкільному середовищі. 37% школярів стикаються з психологічним тиском, а 33% з фізичним булінгом. 73% викладачів вважають зовнішність дітей головною підставою для знущань, 77% викладачів не отримують спеціальної підготовки щодо реагування на шкільне насильство, значна кількість з яких демонструє невизначеність у питаннях вирішення проблем булінгу.

Тому у співпраці та партнерстві з Міністерством освіти і спорту, науково-дослідними інститутами, школами, місцевими громадами, медіа та неурядовими організаціями, за фінансування Європейського Союзу розпочато трирічний проект вартістю у 600 000 євро, який буде завершений до 31 січня 2019 року. Глава представництва Ради Європи в Албанії Клаус Нойкірх зазначив необхідність створення нової шкільної культури, що ґрунтується на пріоритеті прав людини та демократії для викорінення булінгу з школи назавжди.

Загальна мета проекту полягає в тому, щоб знайти ефективні засоби боротьби з булінгом та екстремізмом в системі освіти в Албанії відповідно до європейських стандартів. Кінцевою метою є підтримка відповідних установ у створенні безпечного навчального середовища, яка має бути досягнута наступним чином:

  • Відбуватимуться тренінги навичок фахівців у галузі освіти, підвищуючи їхні знання та компетенції щодо того, як запобігати випадкам булінгу та екстремізму в школі.
  • Моральні цінності залучення, небайдужості та поваги викладаються як частина шкільної культури у навчальному предметі.
  • Учні братимуть участь у створенні та підтримці безпечного простору у школі. Активно залучатимуться до творчого вирішення конфліктних ситуацій.
  • Пілотні школи (21 з різних регіонів) розроблятимуть інструменти запобігання знущання та реагування на прояви екстремізму, з урахуванням власних особливостей, тобто, всі програми будуть адаптовані під албанські реалії.

Обізнаність щодо булінгу зростатиме завдяки розвитку ресурсів для шкіл на основі досліджень та найкращих європейських практик. Разом з тим, у громадах буде проведено серію навчальних занять, круглих столів, семінарів, конференцій, інформаційно-просвітницьких заходів. Булінг та екстремізм будуть подолані лише у спільній роботі освітян, фахівців-експертів, соціальних працівників, батьків та безпосередньо учнівської молоді.

Досвід Албанії корисний для України, маємо врахувати що за результатами дослідження ВООЗ,  Україна займає четверте місце в Європі (слідом за Албанією) за рівнем розповсюдження булінгу в школі, тому на часі системні зрушення щодо інтеграції антибулінгових програм і в нашій країні.